lørdag 22. oktober 2011

Roald Amundsen

I går var jeg på auksjon hos Skanfil her i Oslo, og jeg var ekstremt spent. Det pleier ikke å være mange autografer for salg her, men det er sjeldent det er så få som denne gangen, men likevel tok jeg turen. Dette er andre gang jeg møter på deres auksjon og sist jeg var der i sommer kjøpte jeg blant annet Fridtjof Nansen, denne gangen det et visittkort fra Roald Amundsen for salg - signert.

Normalt sett ville jeg kun ha lagt inn et bud på internett, men faren for at jeg ville blitt overbydd er såpass stor at jeg ikke tok sjansen. Dette var en autograf jeg virkelig hadde lyst på. I tillegg var det et par autografbøker for salg med mange hundre sports autografer fra 50' tallet og bakover, og siden det ikke stod noenting om hvilke autografer dette var i katalogen måtte jeg jo se igjennom selv.

Men hovedgrunnen til at jeg var her var autografen til Roald Amundsen - og det var tydelig at jeg skulle få konkurranse om den. Rett før den kom opp løp en fyr frem og spurte om de kunne vente litt, han hadde ikke fått registrert seg enda og han skulle by på Amundsen. Utropsprisen var bare 500 kroner, men den hadde steget litt i internett rundene på forhånd og mere skulle den gå opp i salen. Jeg hadde satt en makspris - utover den ville jeg ikke gå, og den gikk rett opp dit. Da jeg bød maks hva jeg hadde tenkt begynte jeg virkelig å tenke - hva skal jeg gjøre når han byr over meg? Men utrolig nok stoppet han - og der satt jeg - med autografen til Roald Amundsen.

Jeg har i de siste årene vært bevist på at jeg har ønsket meg norske historiske personer og jeg er utrolig fornøyd med denne - nå har jeg de to beste jeg kan få innen denne delen av historien vår. Nansen var mye mere allsidig og hans ekspedisjoner var mere preget av forskning - men Amundsen var en av de siste virkelig store oppdagerne - en norsk legende.

Den passende slutten på denne posten må vel være Nansens minneord over Amundsen:

"Og så, da verket var fullført, vendte han tilbake til Ishavets vidder, der hans livsgjerning lå. Han fant en ukjent grav under isverdenens rene himmel, med evighetens vingesus gjennom rommet. Men fra den store, hvite stillhet vil hans navn lyse i nordlysets glans for Norges ungdom gjennom de hundre år. Det er menn med mot, med vilje, med kraft som hans, som gir tro på slekten, gir tillit til fremtiden. - Den verden er enda ung som fostrer slike sønner."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar