mandag 24. oktober 2011

Autografbok fra 50 tallet

På fredag var jeg på auksjon og i hovedsak var jeg der for å by på Roald Amundsen som jeg skrev på på lørdag. Jeg kunne strengt tatt fulgt denne auksjonen på nettet - men det var også et par autografbøker for salg og disse virket utrolig spennende. Eneste omtalen var at de var fra 50 tallet og inneholdt autografer fra mange kjente idrettsutøvere fra denne tiden. Med en såpass lite avslørende omtale ble jeg nødt til å sjekke dette ut.

Det var 2 bøker og den ene inneholdt mengder av stort sett bare norske utøver, og den andre var i hovedsak utenlandske. Auksjonen gikk fort opp og jeg klarte ikke å gi meg når jeg hadde planlagt - så jeg endte opp med bøkene, men dessverre for litt mere enn jeg hadde planlagt. Jeg har allerede lagt ut den ene boken på finn.no da jeg ikke samler på internasjonale friidrettsutøvere - så har du lyst på ca 400 autografer er det bare å ta kontakt.

Men over til den andre boken - grunnen til at jeg kjøpte dem. Det er ca 300 autografer her og jeg har dessverre bare klart og tyde ca 2/3 av dem. Med unntak av autografen til revyartisten Einar Rose er alle sammen fra idrettsfolk.

Grunnen til at jeg kjøpte boken var i hovedsak alle fotballautografene, jeg har jobbet lenge med å finne flere av de som var med på bronselandslaget i 36 - og her var det 3 stk:
 
Henry "Tippen" Johansen, VIF, 48 landskamper, Bronselaget
Jørgen Juve, Lyn, 45 landskamper, 33 mål, Bronselaget
Arne Brustad, Lyn, 33 landskamper, 17 mål, Bronselaget














I tillegg til disse var det følgende landslagsspillere:

Thorbjørn Svenssen, Sandefjord, 104 landskamper
Gunnar Thoresen, Larvik Turn, 64 landskamper, 22 mål
Harald Hennum, Skeid, 43 landskamper og 25 mål
Arne Legernes, Larvik Turn, Molde og Freidig, 41 landskamper, 1 mål
Sverre Andersen, Viking, 41 landskamper
Bjørn Borgen, FFK og Lyn, 35 landskamper
Kjell Kaspersen, Skeid, 34 landskamper
Per Kristoffersen, Fredrikstad, 25 landskamper, 6 mål
Ragnar Hvidsten, Skeid, 21 landskamper, 2 mål
Tom Blom, Lyn,  20 landskamper
Arne Kotte, Vålerenga, Frigg, Palermo, 19 landskamper, 3 mål
Hans Nordahl, Skeid spiller, 19 A landskamper
Per Bredesen, Ørn-Horten, Lazio, Udinese og Milan, 18 A landskamper
Harry Kure, Sarpsborg, 16 landskamper, 5 mål
Henry Johannessen, Fredrikstad, 14 landskamper, 7 mål
Tore Halvorsen, Eik Tønsberg, 11 landskamper
Finn Gundersen, Skeid, Verona (Seria A), 10 landskamper, 2 mål
Arne Winther, Skeid, 4 landskamper
Roald Muggerud, Lyn, 4 landskamper
Åge Spydevold, Fredrikstad, 4 landskamper
Per Tideman, Skeid, 3 landskamper
Knut Andersen, Skeid og Padova (Seria A), 3 landskamper
Einar Bruno Larsen, Vålerenga, 3 landskamper

Det var også flere klubbspillere - men disse har jeg ikke tatt med her.

Så var det over til friidrett. Her er det i hovedsak norske, men også noen utenlandske. Her er noen av dem:

Ivar Ballangrud, skøyteløper, 4 OL gull
Torstein Seiersten, Verdensmester på 10 000 meter skøyter, Bislett 1956
Leif O. «Basse» Hveem, Europamester på langbane (Speedway) 1957
Odd Lundberg, Verdensmester på skøyter, 1948
Egil Danielsen, Olympisk mester i spydkast, 1956
Birger Marsten, NM vinner i 100 meter friidrett.
Magne Føleide, NM i sleggekast
Knut "Kuppern" Johannesen, 2 VM og 2 OL gull
Don Bragg, USA, OL gull 1960
Henry "Stompa" Andersen, motorsport
Jan Gulbrandsen, hekkeløper, 11 NM gull
Audun Boysen, sprinter
Reidar Kristiansen, hekkeløp
Alv Gjestvang, skøyter
Bjørn Hervig Nilsen, friidrett, 3 NM
Simon Slåttvik, OL gull 1952
Janusz Sidło, polsk, spydkaster, 2 EM gull
Johan Haanes, Egebergs ærespris 1937
Odd Lundberg, Skøyteløper
Torbjørn Falkanger, skihopper 
Tormod Knutsen, kombinert, OL gull 1964
Bjørn Thorkildsen, Høydehopper, 3 NM gull
Sverre Strandli, sleggekaster, EM gull
Rune Sørmander, motorsport
Reidar "Folan" Kristoffersen, motorsport
Asbjørn Ruud, ski, Verdensmester i 1938
Sigmund Ruud, ski, Verdensmester i 1929
Armand Karlsen, Skøyter, Egebergs ærespris 1929
Magne Lystad, orienteringsløper, Tidenes første europamaster i orientering.
Roald Aas, skøyter, OL Gull 1960, Egebergs Ærespris 1956
Hallgeir Brenden, Ski, 2 OL Gull, Egebergs Ærespris 1952
Sven Tumba, svensk, ishockey, verdensmester 3 ganger
Arfinn Bergmann, skihopper, OL gull 1952
Torbjørn Yggeseth, skihopperIngmund Holtås, langrenn, OL gull 1961
Håkon Brusveen, langrenn, OL gull 1960
Helmut Recknagel, skihopper, OL gull 1960
Hjalmar "Hjallis" Andersen, skøyter, 3 OL gull
Marius Eriksen, alpinist og jagerflyver
Finn Søhol, Tennis (utøver og kommentator)
Glenn Davis, USA, hekkeløper, 2 OL gull, 1956 og 1960
Ronald Delany, Irsk, stuper, OL gull 1956
Kari Kjellsby, svømmer, Kongepokalen 1959
Inger Nordbø (Oslo Idrettslag Stup), svømmer, Kongepokalen 1936
Gerd Kjellsby Speed, svømmer, Kongepokalen i 1957
Øivind Gunnerud, Varg, svømmer, Kongepokalen i 1955 og 1956
Christer Bjarne, 4 kongepokaler i svømming
Ishockeylandslaget VM 1958
* Lorang Wifladt, Tigrene
* Henrik Petersen, Gamlebyen
* Terje Hellerud, Vålerenga
* Knut Blomberg, Skeid
* Olav Dalsøren, Sinsen
* Frank Steinsbø, Sinsen
* Per Brattås, Tigrene
* Einar Bruno Larsen (igjen)
* Ragnar Nielsen, Skeid
* Tor Gundersen, Vålerenga
* Egil Bjerklund, Hasle,
* Per Voigt, Tigrene
* Per Schjerwen Olsen, Skeid

.... og helt til slutt - en autograf jeg ikke vet om er ekte eller ikke. Det er ihvertfall en autograf her fra Sugar Ray Robinson - og er den ekte er det jo utrolig bra. Han var på europatur men jeg er veldig usikker på om han var i Norge. Dessuten ser den ikke bra ut, men jeg vet jo av egen erfaring at ikke alle blir like hvis det er mange som skal ha og det er mye press i folkemengden.

Det ble ganske mange autografer på en gang i dag - men det ville jo tatt nesten et år og ta dem en for en så da ble det slik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar