tirsdag 28. februar 2012

Margaret Thatcher

Årets Oscar show er akkurat over og Meryl Streep vant for 3 gang i karrieren en pris, denne gangen for rollen som Margaret Thatcher i filmen Jernkvinnen.

I begynnelsen av filmen ser man at Thatcher signerer en del bøker, derfor syntes jeg det var litt morsomt å finne frem min kopi av "The Path to Power" som ble signert under en boksigneringstur i USA i 1995.


Hun har signert ganske mange av disse bøkene så de er ikke fryktelig verdifulle og jeg vil tippe at de aller fleste som fikk en bok signert har beholdt den, men hun er tross alt verdens første kvinnelige statsminister - og en flott bok å ha i samlingen.


I England er det også meget viktig med titler, derfor legger jeg ved en liten liste over de korrekte tituleringene av Thatcher
fra fødsel til i dag:
  • Miss Margaret Roberts (1925 – 1951)
  • Mrs Margaret Thatcher (1951 – 1959)
  • Mrs Margaret Thatcher MP (1959 – 1970)
  • The Rt Hon Margaret Thatcher MP (1970 – 1990)
  • The Rt Hon Margaret Thatcher, Lady Thatcher OM MP (1990 – 1992)
  • The Rt Hon The Baroness Thatcher, Lady Thatcher OM PC (1992 – 1995)
  • The Rt Hon The Baroness Thatcher, Lady Thatcher LG OM PC (1995 – )

1 kommentar:

  1. Oi. Må visst google noen av titlene. Her er det kunnskap som har gått meg hus forbi...

    SvarSlett