torsdag 1. mars 2012

Sir Ben Kingsley

Det er filmfestival i Oslo og selveste Sir Ben Kingsley kom til byen i går.

Kingsley er en av Hollywoods største skuespillere og ikke bare har han Oscar for rollen sin som Gandhi, han har også jobbet med noen av Hollywoods største regissører slik som Steven Spielberg, Martin Scorsese og Richard Attenborough. Da han spilte inn filmen Gandhi i India gjorde han en så god jobb at mange sterkt religiøse indere anså han som nærmest et relikvie deres tidligere leder og mange ønsket å berøre han.

Nå er han i Oslo for å promotere den nydelige filmen Hugo som tilsammen fikk 5 Oscar under årets Oscar utdeling.

Jeg var utrolig spent da jeg skulle prøve å få autografen for jeg har lest mye forskjellig om han. Han virker veldig generøs og hyggelig overfor folk som spør om autograf men samtidig har han tidligere vært ekstremt nøye på at man alltid skal kalle ham Sir Ben, slik tittelen hans tilsier.

Men det var ingenting å være engstelig for - jeg traff han først på vei inn til et intervju med NrKs Filmbonanza og da signerte han både bildet av seg selv fra Schindlers Liste og den originale filmplakaten jeg har fra Gandhi.

Jeg var også så heldig å få komme inn slik at jeg fikk høre på intervjuet og da det var ferdig var det bare å haste rundt til fronten av kinoen hvor dette var og prøve å få det siste bildet signert.

Normalt synes jeg ikke det er så flaut å spørre om flere ting signert når jeg først har fått noe, men denne gangen var det veldig spesielt. Han hadde vært så hyggelig at det var litt rart og stoppe han enda en gang og be om mere. Jeg passet på å spørre om han kunne skrive "To Lars" men det ble bare "To L".

Jeg er utrolig stolt av å ha fått autografen til en utrolig flott mann og en fryktelig god skuespiller.

 Bildet av meg og Ben Kingsley er tatt av Sigurd Moe Hetland







1 kommentar: