lørdag 18. februar 2012

Roald Aas

Roald Aas var skøyteløper igjennom hele 50 tallet, men var alltid en god nummer to etter Hjallis og Kupper'n, men da han deltok i OL 1960 gikk han helt opp til topps og tok Gull på 1500 meter.

Det kanskje ikke mange vet er at han også var en dyktig syklist. Han vant mye på sykkel, selv om det var skøyter han ble mest kjent for - og som han tok den gjeveste medaljen.

I 1956 ble han også tildelt Egebergs Ærespris, en pris som kun deles ut til de som har hevdet seg i flere idretter.

Siden han var OL gull medaljør var han også medlem i Gullklubben, en klubb for de som har vunnet OL gull hvor man har samling hvert år. I fjor tok jeg turen ned til Oslo Plaza for å få så mange autografer som mulig av disse heltene og jeg føler meg veldig heldig som traff Roald Aas. Bildet over er fra den boken, og den siden over er signert av han og Knut Johannesen.

Aas gikk bort i dag, 83 år gammel, og jeg er stolt over å ha møtt han. Som en kammerat av meg sa så bra: "Det er noe spesielt med heltene fra gamle dager"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar