fredag 16. desember 2011

Magnus Carlsen

Norge er et lite land, men likevel har vi fostret opp verdensmesteren i sjakk - et spill som spilles av ufattelig mange mennesker over hele verden.

Magnus Carlsen var møtt opp på Tanum i Karl Johann i går for å bli intervjuet sammen med Drillo å signere bøker. Jeg for min del hadde ikke noen interesse i en bok så jeg tok med meg et bilde av verdensmesteren og Liv Tyler, noe som heldigvis gikk greit.

Noe som derimot var litt morsomt å se på var at han ikke helt klarte å bestemme seg for hvor han skulle signere - pennen gikk frem og tilbake og han bestemte seg aldri så til slutt måtte jeg si hvor han kunne starte og da gikk det greit.

Det var veldig spennende å høre på samtalen mellom intervjuer og Carlsen/Drillo - det viser seg at selv om Carlsen aldri har vunnet VM (etter hva jeg forstod har han heller ikke deltatt, han finner ikke dette interessant nok) - men likevel ansees han som verdens beste spiller. Regjerende verdensmester derimot er rangert som verdens 4. beste.

Sjakk systemet er bygget opp rundt et ratingsystem der Carlsen nå "bare" er 16 poeng unna å ta igjen tidenes beste rangerte - Garry Kasparov. Siden rangeringa startet i 1970 har kun 7 personer ligget på toppen, og akkurat nå er det altså nordmannen Magnus Carlsen. Problemet med å ligge på topp er at han kun klatrer ved seier - og spiller han uavgjort (remis), noe som skjer ofte i sjakk, taper han poeng. Her gjelder det altså å vinne mest mulig og unngå remis og tap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar