fredag 4. november 2011

David Beckham

Jeg har opp igjennom samlet sammen veldig mange signerte drakter. I hovedsak er det fotballdrakter, men også noen andre.

Den 15 november skal jeg ha en utstilling ved Fredrikstad Fotballmuseum, og derfor driver jeg på å går igjennom hele samlingen min for fotball-relaterte ting. Jeg kommer derfor til å presentere en del fotball relaterte autografer her fremover slik at en kan få se litt av det som dukker opp på denne utstillingen. I går skrev jeg om Sonja Henie og det er vel få som vet at hun faktisk har spilt fotballkamp på Frogner - men det var mange tiår før den organiserte damefotballen.

I dag tenkte jeg at jeg skulle begynne en signert landslagsdrakt fra David Beckham.

Jeg har møtt Beckham en gang tidligere, da han var i Trondheim og hadde spilt mot Rosenborg i 2005. Jeg fikk en Real Madrid drakt signert - og det er noe av det flaueste jeg har gjort. Da jeg skulle kjøpe drakt var det rett og slett ingen butikker i Trondheim som hadde noen igjen - eneste som solgte var de som solgte falske drakter. Det er forsåvidt greit med tanke på at prisen ble ganske hyggelig - men det er utrolig flaut å stå der å få en falsk drakt signert av flere fra laget.

Denne drakten her derimot kjøpte jeg fra en auksjonshus i USA. Dette er noe så flott som en landslagsdrakt laget for bruk for David Beckham. I England er det veldig vanlig at draktene spillerne bruker er av en helt annen kvalitet enn hva supporterdraktene er, noe som i seg selv er litt tåpelig da supporterne bruker de samme draktene i lang tid mens en fotballspiller bare bruker drakten i en kamp.

Dette er noe så kult som en spillerdrakt laget til bruk for David Beckham i forbindelse med landskampen mellom England og Hellas i 2001.

De med over gjennomsnittet kunnskap om fotball vil automatisk kjenne igjen denne kampen - det var i denne kampen Beckham scoret et av sine mest kjente mål - og det var dette målet som sørget for at England kom til VM i 2002.

Hadde dette vært drakten han hadde på seg under kampen ville jeg nok vært en holden mann nå - men den drakten henger på Uniteds museum i Manchester. Dette er derfor en av reservedraktene som ble laget. Det lages alltid 2 drakter til hver kamp - men om det i dette tilfellet har blitt laget flere i ettertid er jeg usikker på. Denne drakten har ifølge auksjons stedet tilhørt Beckham men det er som sagt ikke drakten som ble brukt. Det er ikke så usannsynlig med tanke på at den er utstedt av det engelske forbundet - altså ingen supporterdrakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar